ممیزی چیست؟

به عنوان فعالیت تأیید در محل، مانند بازرسی یا بررسی، از یک فرآیند یا سیستم کیفیت، برای اطمینان از انطباق با الزامات تعریف شده است و می تواند برای کل سازمان اعمال شود یا ممکن است مختص یک فعالیت، فرآیند یا مرحله ای از تولید باشد. برخی از ارزیابی ها دارای اهداف خاصی مانند ممیزی مدارک، ریسک یا کارایی یا پیگیری اقدامات اصلاحی کامل شده هستند.

سه نوع ممیزی

استاندارد ISO 19011:2018 ممیزی را به عنوان “فرایندی سیستماتیک، مستقل و مستند برای به دست آوردن شواهد ممیزی [سوابق، اظهارات واقعیت یا سایر اطلاعات مرتبط و قابل تأیید] و ارزیابی عینی آن برای تعیین میزان برآورده شده معیارهای ممیزی تعریف کرده است.” سه نوع ممیزی اصلی وجود دارد:

ممیزی فرآیند:

تأیید می کند که فرایندها در حدود تعیین شده کار می کنند. این نوع ممیزی یک عملیات یا روشی را در برابر دستورالعمل ها یا استانداردهای از پیش تعیین شده ارزیابی می کند تا انطباق با این استانداردها و اثربخشی دستورالعمل ها را اندازه گیری کند. ممیزی فرآیند ممکن است:

انطباق با الزامات تعریف شده مانند زمان، دقت، دما، فشار، ترکیب، واکنش پذیری، آمپر و ترکیبی از اینها را بررسی کند.

منابع (تجهیزات، مواد، افراد) استفاده شده برای تبدیل ورودی ها به خروجی ها، محیط، روش ها (روش ها، دستورالعمل ها) و اقدامات انجام شده برای تعیین عملکرد فرآیند را بررسی کند.

کافی بودن و اثربخشی کنترل های فرآیند ایجاد شده توسط روش ها، دستورالعمل های کاری، نمودارهای جریان و آموزش و مشخصات فرآیند را بررسی کند.

ممیزی محصول:

کالا یا خدمات خاص مانند سخت افزار، مواد پردازش شده یا نرم افزار را برای ارزیابی انطباق آن با الزامات (مشخصات، استانداردهای عملکرد و نیاز مشتری) بررسی می کند.

ممیزی سیستم:

ارزیابی که بر روی یک سیستم مدیریتی انجام شده است و می تواند به عنوان یک فعالیت مستند انجام شود که برای بررسی و ارزیابی شواهد عینی، الزامات قابل کاربرد سیستم مدیریت و اثربخشی آنها انجام شده که مطابق با الزامات مشخص شده، مستند و اجرا شده اند.

ممیزی سیستم مدیریت کیفیت، یک برنامه مدیریت کیفیت را ارزیابی می کند تا انطباق آن با خط مشی های شرکت، تعهدات قراردادی و الزامات نظارتی را تعیین کند.

به طور مشابه، ممیزی سیستم زیست محیطی یک سیستم مدیریت محیط زیست، یک ممیزی سیستم ایمنی غذا، یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را بررسی می کنند، و ممیزی های سیستم ایمنی، سیستم مدیریت ایمنی را بررسی می کند.

ملاحظات

روشهای دیگر، مانند ممیزی میز کار یا اسناد، ممکن است به طور مستقل یا در حمایت از سه نوع کلی ممیزی استفاده شوند.

هدف از ممیزی مدیریت، به منافع مدیریتی مرتبط است، مانند ارزیابی عملکرد یا کارایی یک بخش.

یک ممیزی همچنین بسته به روابط متقابل بین شرکت کنندگان، ممکن است به عنوان داخلی یا خارجی طبقه بندی شود. ممیزی های داخلی توسط کارمندان سازمان انجام می شود. ممیزی های خارجی توسط شخص خارج از شرکت انجام می شود. ممیزی داخلی اغلب به عنوان ممیزی شخص اول نامیده می شود، در حالی که ممیزی خارجی می تواند شخص دوم یا شخص سوم باشد.

ممیزی شخص اول، دوم و سوم چیست؟

شخص اول: در داخل سازمان برای سنجش نقاط قوت و ضعف آن در برابر رویه ها یا روش های خود و یا در برابر استانداردهای خارجی (داوطلبانه) یا تحمیل شده (اجباری) انجام می شود. ممیزی شخص اول یک ممیزی داخلی است که توسط ممیزانی انجام می شود که در سازمانی که ممیزی می کند استخدام شده اند اما نفعی از نتایج ممیزی دامنه مورد ممیزی ندارند.

شخص دوم: ممیزی خارجی است که توسط مشتری یا توسط یک سازمان قراردادی به نمایندگی از مشتری انجام می شود. قراردادی منعقد شده و کالا یا خدمات در حال تحویل هستند یا خواهند بود. ممیزی های شخص دوم تابع قوانین پیمانکاری هستند. ممیزی های شخص دوم بیشتر از ممیزی های شخص اول رسمی هستند زیرا نتایج ممیزی می تواند بر تصمیمات خرید مشتری تأثیر بگذارد.

شخص سوم: توسط یک سازمان ممیزی و مستقل از رابطه بین مشتری و تأمین کننده انجام می شود و فاقد هرگونه تعارض منافع است. استقلال سازمان ممیزی یکی از ملزومات اصلی ممیزی شخص سوم است. ممیزی های شخص سوم ممکن است منجر به صدور گواهینامه، ثبت، به رسمیت شناختن، اعطا جایزه، تأیید مجوز، جریمه یا مجازاتی شود که توسط سازمان شخص سوم یا یک شخص علاقه مند صادر شده، شود.

صدور گواهینامه محصول از طریق ممیزی

شرکت هایی که در برخی از گروه های پرخطر مانند اسباب بازی، مخازن تحت فشار، آسانسور، وسایل گازسوز و وسایل برقی و پزشکی قرار دارند و می خواهند در اروپا تجارت کنند باید از الزامات Conformité Europeënne Mark (CE) پیروی کنند. یکی از راههای انطباق سازمانها، صدور گواهینامه سیستم مدیریتی خود توسط سازمان ممیزی شخص ثالث برای معیارهای مورد نیاز سیستم مدیریت (مانند ISO 9001) است.

ممکن است مشتریان پیشنهاد کنند یا نیاز داشته باشند که تأمین کنندگان آنها با استاندارد ISO 9001، ISO 14001 یا معیارهای ایمنی مطابقت داشته باشند و مقررات و الزامات فدرال نیز اعمال شوند. ممیزی شخص ثالث به طور معمول منجر به صدور گواهی مبنی بر انطباق سیستم مدیریت سازمان با الزامات یک استاندارد یا مقررات مربوطه می شود.

ممیزی های شخص ثالث برای صدور گواهینامه سیستم باید توسط سازمان هایی انجام شود که توسط مرکز تأیید اعتبار ارزیابی شده و مورد تأیید قرار گرفته باشند، مانند NACI (مرکز ملی تایید صلاحیت ایران).

برای ممیزی و دریافت گواهینامه اقدام کرده اید؟

از طریق فرم زیر با ما در تماس باشید.