ISO 45001:2018
از آغاز قرن ۲۰ میلادی تا کنون توجه به ایمنی و بهداشت پرسنل وسایر ذینفعان در محیط کار به شدت مورد توجه دولت ها و مردم قرار گرفته و طی این مدت سازمانهای زیادی در جهان برای حمایت و ایمنی کار ایجاد شده که از معروفترین آنها می توان به:
- سازمان جهانی کار (ILO) International Labor Office
- سازمان بهداشت جهانی World Health Organization (W.H.O)
- سازمان ایمنی و بهداشت حرفه ای Occupational Safety and Health Administration (OSHA)
- مرکز ملی تحقیقات ایمنی و بهداشت حرفه ایNational Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH)
- انجمن ملی حفاظت در برابر آتش سوزی National fire protection Association (NFPA)
- و در ایران وزارت کار و امور اجتماعی
نام برد.
از آنجا که در محیط های کاری عوامل وجود دارند که می توانند سلامتی و بهداشت تن و روان آدمی را در معرض خطر قرارداده و آنرا دچار بیماری و یا حادثه سازند، و چنانچه کنترل این عوامل در یک چهارچوب و قالب سیستماتیک و منظمی انجام نگیرد هر اقدامی و لو گسترده باز هم عقیم خواهد ماند و اکنون ISO 45001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای) آمده است تا قالبی را برای سازمان از این حیث فراهم آورد.
OHSAS سرواژه (Occupational Health and Safety Assessment Series) به معنی سری ارزیابی ایمنی و بهداشت حرفه ای می باشدکه شامل استاندارد های OHSAS18001 و OHSAS18002 بوده که نیازمندیهایی را برای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای مانند استاندارد های مشابه BS 8800 , ISA 2000 , AS4801 و… بیان می دارد تا سازمان را قادر سازد تمام ریسکهای ایمنی و سلامت حرفه ای خود را تحت کنترل در آورده و کارآئی آن را بهبود بخشد.
اهداف ISO 45001 عبارت است از:
- ارتقاء و حفظ بالاترین درجه سلامتی جسمی – روحی و اجتماعی برای تمام ذینفعان
- پیشگیری از خروج کارگران از شغل شان بدلیل شرایط کاری
- محافظت کارکنان و سایر ذینفعان در مقابل ریسک های منتج از فاکتورهای مضر سلامتی
- نگهداری کارکنان در محیط کاری که شرایط فیزیکی و روانی آن پذیرفته شده باشد.
- جلوگیری از آسیب هایی که عوارض آن در دراز مدت ظاهر می شود برای پرسنل، همسایگان، بازدید کنندگان و….
مزایای پیاده سازی ISO 45001
پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای مزایایی در پی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود.
- نگرش طرح ریزی شده و مستند در رابطه با سلامت و ایمنی
- ساختار روشن و واضح مدیریت ایمنی و بهداشت کار که مشخص کننده محدوده مسئولیتها می باشد
- افزایش آگاهی و دانش کارکنان در ارتباط با موارد ایمنی و بهداشت
- ایجاد محیطی امن و سالم
- کاهش ریسک حوادث و بیماریهای شغلی
- کاهش زمان تلف شده در اثر بیماری و صدمات وارده به کارکنان
- رعایت قوانین و مقررات مربوطه که موجب کاهش هزینه های صرف شده برای پرداخت خسارات و پرداخت جریمه های احتمالی می شود
- اثبات ارزش و جایگاه کارکنان وسایر انسان ها به عنوان مهم ترین سرمایه جامعه